Geoblog.pl    Mario    Podróże    2011 - TURCJA    Starożytne miasto Efesos (Efes)

Starożytne miasto Efesos (Efes)

Turcja
Turcja, Efesos

Wynajęte TAXI dowozi nas pod górne wejście do kompleksu starożytnego miasta Efes (wstęp 20 TL), pozostałości dość dobrze zachowane, a słynna Biblioteka Celsusa po prostu nas powaliła, mimo że widzieliśmy ją już wiele razy na zdjęciach oraz w TV, jej ogrom i precyzja wykonanych zdobień jest niesamowita, żałuję że nie można tych miast i ich starożytnych budowli podziwiać w pełnej okazałości... aż chciałoby się mieć Wehikuł Czasu...

Idąc w dół w stronę wyjścia podziwiamy po drodze jeszcze wiele innych pozostałości starożytnych oraz ogromny Amfiteatr, który jest bardzo okazały i dość dobrze zachowany, jednak ja mam ciągle w pamięci Amfiteatr w Epidauros, i jak do tej pory widok żadnego innego nie wywarł na mnie takiego wrażenia jak ten z greckiego Epidauros...

Gdy docieramy do dolnego wejścia, którym wychodzimy, od razu widać że jest to główne wejście, panuje tu ogromny harmider, ceny pamiątek wyższe niż na straganach u góry, a straganów są dziesiątki... nasz kierowca TAXI miał zdecydowaną rację iż zwiedzanie najlepiej zacząć od góry...

Parking przed wejściem też ogromny a na nim sporo Autokarów wycieczkowych, prywatnych Aut oraz TAXI, nawet przeszła nam przez myśl aby TAXI dojechać do dworca, jednak zaproponowana cena 15 Euro, szybko nas od tego pomysłu odwiodła tym bardziej że Taksiarz o 10 Euro nawet nie chciał słyszeć, ostatecznie dość szybko (na wyjeździe z Parkingu) znajdujemy przystanek busików gdzie po 5 min. właśnie busem za 10 TL za nas dwoje (około 5 Euro) jedziemy do dworca Autobusowego

Na dworcu kupujemy bilety do Izmiru i po 15 minutach (z 2 godz opóźnieniem), wyruszamy w drogę powrotną do naszego Hotelu po bagaże i dalej do Pamukkale, szkoda że nie pomyśleliśmy aby wziąć ze sobą bagaże do Efesu, bo z Efesu o godz 14.45 odjeżdżał Autokar w kierunku Pamukkale, wtedy byśmy pewnie nadrobili z 1,5 godz... ale rano spóźnieni i jeszcze trochę zaspani nawet nie pomyśleliśmy o takim rozwiązaniu...