Geoblog.pl    Mario    Podróże    2012 Azja - Chiny, Indonezja, Singapur, Malezja, Indie, Bangladesz, Nepal, Qatar - W TRAKCIE UZUPELNIANIA WPISOW    Wielki Mur Chiński

Wielki Mur Chiński

Chiny
Chiny, Mutianyu - Great Wall

Z samego rana jedziemy na wycieczkę pod „Mur Chiński” na odcinek w Mutianyu.
Bardziej popularny jest odcinek w Badaling, jednak tam Mur pnie się bardziej po płaskim terenie, w Mutianyu mur ciągnie się szczytami całkiem okazałych szczytów gór, a po drugie jest tutaj dużo mniej turystów…

Po około 1,5 godz. jazdy od Pekinu dojeżdżamy do Mutianu, już z daleka widać jak Mur wije się szczytami gór, zatrzymujemy się na parkingu, po czym wjechać na szczyt gór można wyciągiem lub kolejką górską, Cena w 2 strony 80 YUAN.

Mur Chiński ma ponad 6.000 km, i aby przejść cały potrzeba na to około 2 lat, my mamy zdecydowanie mniej czasu, ale mimo wszystko postanawiamy przejść jak największą część muru, idziemy w prawo w kierunku 1 baszty, schody muru czasami pną się tak mocno w dół, czy w górę, że schodzi się nimi niczym po drabinie, idąc mijamy kolejne baszty obronne, które były budowane w takiej odległości, aby strzały łuczników doleciały do połowy odcinka, w taki sposób Mur był bardzo dobrze chroniony na całej długości.
Po drodze mijamy różnych sprzedawców, którzy oferują pamiątki, gorącą kawę lub herbatę, jednak absolutnie nie są nachalni… na powrocie Ania serwuje sobie kawusię na Murze Chińskim, a co…

Po około godzince wspinaczki, czasami bardzo stromymi schodami, dochodzimy do końca odcinka, który jest udostępniony do zwiedzania i bardzo dobrze odrestaurowany, jednak przechodzimy przez zakaz wstępu i idziemy kawałek dalej, różnica jest przeogromna, w tej części Muru wszędzie pomiędzy kamieniami wyrastają różne krzaki i chwasty, baszta, do której doszliśmy jest całkowicie zniszczona, tak że raczej nie ma możliwości aby kontynuować spacer, ponieważ schody się zawaliły i nie można zejść na niższy poziom Baszty z którego można dalej iść po Murze.
W Murze w wielu miejscach widać wyrwy, które wyglądają niczym rany na okaleczonym ciele węża, który ma ponad 6000 km. Niestety nie ma planów, aby odrestaurować Mur na całej jego długości, odrestaurowane są tylko krótkie kilkukilometrowe odcinki w okolicy Pekinu.

Mur w Mutianyu ma dostępny do zwiedzania odcinek 27 baszt, który to odcinek pnie się przez 5 wzgórz. Na całe jego przejście potrzeba około 4-5 godz. w jedną stronę, nam się udało przejść odcinek od 12 Baszty do pierwszej, a nawet do 2 baszt po za dostępnym do zwiedzania odcinkiem, dalej już się nie dało iść bez odpowiedniego sprzętu, stwierdzamy że następnym razem musimy sobie zarezerwować więcej czasu i przejść cały dostępny odcinek, a być może również jakąś część dziewiczą nie odrestaurowaną, ale na pewno już w innym miejscu…

Na dół do Parkingu, zjeżdżamy torem saneczkowym, zjazd bobami jest w cenie biletu, więc w dół można zjechać wyciągiem lub torem saneczkowym, warto, bo zabawa jest super… polecamy, bać się nie ma czego.

Po obiedzie wracamy do Pekinu, wyprawa udana, pogoda dopisała, mur niesamowity i przede wszystkim nie za dużo turystów, więc można było się podelektować atmosferą 1 z 7 Cudów Świata… na naszym koncie to już 5 Cud Świata…